Geschiedenis

Voetbalvereniging Zwaluwen is een voetbalvereniging uit Vlaardingen, opgericht op 5 september 1935. Het clubtenue bestaat uit een zwart-wit verticaal gestreept shirt, een zwarte broek en zwarte kousen. De club is gelegen aan de Zwaluwenlaan 500.

Het eerste elftal van de vereniging voetbalt in de Zaterdag Hoofdklasse A (2021/22).

De voetbalclub werd op 5 september 1935 door leden van de jongelingenvereniging L&V opgericht als L.V.V. Zwaluwen. De oprichtingsvergadering vond plaats in een zaaltje van het C.J.M.V.-verenigingsgebouw ‘Obadja’. Drijvende krachten achter het van de grond tillen van de vereniging waren Kees Smit en Harrie van den Berg (vader van presentator Gerard van den Berg). Er werden direct 2 elftallen ingeschreven bij de Z.A.C. (Zaterdag Amateur Competitie). Bij de oprichting telde de club 20 leden. De club begon op het sportveld van de L&V, en kwam via terreinen aan onder andere de Groeneweg, de Kethelweg en park ’t Nieuwelant in 1970 uiteindelijk terecht op het huidige terrein aan de Zwaluwenlaan in de Holy.

De club kende na de oorlog een lange periode van groei en kon zich in 1955 zelfs de grootste zaterdagmiddagclub van het land noemen. In 1951 won de club uit Vlaardingen de zaterdagvoetbal KNVB beker voor amateurs. In die periode voetbalde het 1e elftal van Zwaluwen op het hoogste niveau van het zaterdagamateurvoetbal. Eerst de 3e klasse KNVB en later de 2e Klasse KNVB. In de periode 1963/1964 t/m 1975/1976 speelde Zwaluwen 2e klasse, welke tot en met 1970 de hoogste afdeling was. Tussen 1976/1977 en 1980/1981 speelde het vlaggenschip in de 1e klasse en dus weer op het hoogste niveau.

Vanaf het seizoen 1981/1982 tot en met het seizoen 2001/2002 pendelt Zwaluwen tussen de 1e en 3e klasse. Vanaf het seizoen 2002/2003 wordt de weg naar boven weer gevonden en speelt het eerste elftal afwisselend in de 1e en 2e klasse. Na een kampioenschap in de 2e klasse D (seizoen 2008/2009) en een promotie na een 3e plaats in de 1e klasse B (seizoen 2009/2010), speelt Zwaluwen sinds het seizoen 2010/2011 in de zaterdag Hoofdklasse.

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!